Knižné Zoznamy

Knihy na mieru

Ako čítanie vplýva na náš mozog

To, že čítanie je prospešné a má mnohé benefity sa na nás valí z každej strany. Veď už od detstva sme počúvali od rodičov, aby sme viac čítali, pretože je to pre nás len dobré. Vedeli ste, ale, že čítaním nielen získavame nové informácie, no taktiež to mení ako náš mozog funguje. Aspoň podľa neurovedy.

www.martinus.sk

Predtým, kým sa bližšie pozrieme, ako čítanie mení náš mozog, pripomeňme si, že čítanie je jedným z najlepších koníčkov na svete (potvrdí vám to každý knihomoľ) a taktiež je aj jedným z najzdravších. Je jedno, čo čítate, aký žáner, koniec koncov je to pre vás zábavné a relaxačné. Aj, keď niektorých nás to ťahá do žanru ako horor či triler, stále to je nás jedna forma relaxu.

Počas uplynulých rokov, vedci potvrdili, že čítanie je aktivita znižujúca stres, ktorá môže znížiť aj našu srdcovú frekvenciu a krvný tlak, zlepšuje nám pamäť a dokonca zvyšuje našu empatiu. A všetko sa to deje vďaka nášmu mozgu.Toto je len pár benefitov, ktoré nám čítanie prináša. 

Nájdete ich oveľa viac, ale my sa chceme pozrieť na priamo, ako čítanie vplýva na mozog.

Prelustrovali sme opäť internet a viaceré štúdie v oblasti neurovedy a našli sme mnoho zaujímavých informácií, no predovšetkým fascinujúcich.

Poďme sa pozrieť na 4 spôsoby, ako čítanie ovplyvňuje váš mozog a, čo to znamená pre váš život.


Čítanie zvyšuje mozgovú konektivitu


Už sme to iste počuli, že prečítanie nejakej knihy, niekomu zmenilo život, ale vedeli ste, že čítanie románu môže skutočne zmeniť mozog? 

 Výskumníci z Emory University zistili, že čítanie príbehu môže spôsobiť zmeny v mozgu, a to nielen pri účasti na aktivite, ale aj v pokojovom stave,  čiže aj ak práve nečítate. Podľa štúdie, keď čítame, spojenie medzi ľavou temporálnou kôrou mozgu – oblasťou spojenou s prijímaním jazyka – je zvýšené. A čo viac, táto zvýšená aktivita pokračuje niekoľko dní po tom, čo ste už prestali čítať. A to všetko už po jednom jedinom večeri, keď čítate. 

Aj v roku 2013 ďalšia štúdia ukázala, ako si čítaním zvyšujeme našu empatiu. Je to spôsobené aj tým, že sa takzvané vcítime do hrdinov na stranách kníh. Napríklad ak čitate pasáž z Harryho Pottera, ako uteká pred Dementormi naše neuróny spojené s fyzickým aktom behu sa aktivovujú.

Takže čítanie nás nie len obrazne dostáva do kože niekoho iného, ale doslova tak robí prostredníctvom biológie mozgu. Táto aktivita posilňuje vašu schopnosť predstaviť si alternatívne cesty, pamätať si detaily, scény a premýšľať o zložitých problémoch. Vďaka tomu budete informovanejší, múdrejší a posunie vás o krok bližšie k úspechu.

Samozrejme, toto nie je všetko, čo nám čítanie prináša. Pozrime sa ďalej, čo sa deje s naším mozgom.

Čítanie je aktivita znižujúca stres, ktorá môže znížiť aj našu srdcovú frekvenciu a krvný tlak, zlepšuje nám pamäť a dokonca zvyšuje našu empatiu.


Čítanie prepája mozog a vytvára novú bielu hmotu


Pýtate sa, čo je biela hmota? Nebojte sa nie ste sami, kto si má setko pamätať od školy. 

Biela hmota mozgu sa nachádza pod povrchovou šedej hmoty alebo mozgovej kôry v mozgu . Skladá sa z axónov nervových buniek, ktoré sa tiahnu od tiel neurónových buniek šedej hmoty. Tieto axónové vlákna vytvárajú spojenia medzi nervovými bunkami. Nervové vlákna bielej hmoty slúžia na spojenie mozgu s rôznymi oblasťami mozgu a miechy.*

Primárnou funkciou bielej hmoty mozgu je poskytnúť cestu na prepojenie rôznych oblastí mozgu.

Mohlo by vás zaujímať: 10 kníh, ak sa zaujímate o neurovedu a ako funguje náš mozog

V roku 2009 vedci Timothy Keller a Marcel Just prišli na to, že intenzívne čítanie u malých detí v skutočnosti spôsobujú, že mozog sa fyzicky prepája. Pritom mozog vytvára viac bielej hmoty, čo zlepšuje komunikáciu v mozgu. Výsledky naznačujú, že deficity čítania u detí môžu poukazovať na špecifické problémy v mozgových okruhoch, ktoré je možné liečiť a zlepšiť čítaním.


Čítanie zvyšuje kapacitu našej pracovnej pamäte


Čítanie je jedným z najlepších druhov cvičenia pre váš mozog, a to z viacerých dôvodov. Zahŕňa niekoľko funkcií mozgu, vrátane vizuálnych a sluchových procesov, fonematického uvedomovania, plynulosti, porozumenia a ďalších. Čítanie, na rozdiel od sledovania alebo počúvania médií, dáva mozgu viac času na zastavenie, premýšľanie, spracovanie a predstavenie si príbehu z nás. Táto zvýšená duševná aktivita pomáha udržiavať našu pamäť ostrú podobne, ako zdvíhanie závaží udržuje naše svaly v tóne.

Vytvorte si rutinu a čítajte aspoň 30 minút pred spaním.


Čítanie rozširuje pozornosť čitateľa


Tvrdí to neurovedkyňa Susan Greenfieldová vo svojej knihe Mind Change, internet zlepšil kapacitu krátkodobej pamäte používateľov a schopnosť vykonávať viacero úloh, ale na rozdiel od čítania môže v skutočnosti rozdeliť našu pozornosť. Keď čítame román, čítame skôr lineárne, než sporadicky preskakujeme z karty na kartu a pomaly premýšľame o informáciách, ktoré máme pred sebou.

Čítanie je nevyhnutné pre ľudí všetkých vekových skupín a dokonca aj 30 minút strávených čítaním o veciach, ktoré vás zaujímajú, stačí na to, aby ste získali jeho výhody.

Čítanie je druh duševnej činnosti, ktorá by mala byť súčasťou vašej každodennej rutiny. Zvyknite si čítať pred spaním aspoň 30 minút. Nezáleží na tom, čo čítate, či už je to fiktívne, nefiktívne, mytologické alebo politické, len sa nevzdávajte svojho zvyku čítať. 


Zdroje:
*Fields, RD „Zmena v bielej hmote mozgu“. Science , roč. 330, č. 6005, 2010, s. 768769., doi: 10,1126 / science.1199139
*The early development of brain white matter. J. Dubois. neuroscience.2013.12.044
*First evidence of brain rewiring in children, 2009, Carnegie Mellon University,Timothy Keller, Marcel Just
*A novel look at how stories may change the brain, 2013, Carol Clark, Emory University, neurovedec Gregory Berns

www.martinus.sk

Related Posts